Eminent Domain

Eminent Domain

„Eminent Domain” to gra, która, dotychczas nie uzyskała zbyt dużej popularności w Polsce, natomiast jest dość dobrze znana w Stanach. Wyjaśnienie amerykańskiego sukcesu jest proste. Ten udany projekt KickStarterowy w 2011 roku zebrał prawie 50.000 dolarów. Dlaczego ta gra nie budzi większego zainteresowania wśród rodaków pozostaje dla nas zagadką. To naprawdę bardzo udany tytuł…

Wyróżnienie: Gra ZaawansowanaNagroda EnD Games

 

Tytuł oryginału
Eminent Domain
Autor
Seth Jaffee
Ilustrator
 Gavan Brown
Eric J. Carter
Jeremy Deveraturda
Ryan Johnson
Patrick McEvoy
James Wolf Strehle
Wydawca
Tasty Minstrel Games
Wydanie PL
brak
Rok wydania
2011
Liczba graczy
2-4
Wiek graczy
10+
Czas gry
45 minut

Eminent Domain” jest deckbuilderem utrzymanym w konwencji SF. Daje on graczom możliwość rozwijania własnej nacji poprzez podbijanie i kolonizację kolejnych planet, prowadzenie badań naukowych oraz handlowanie zasobami. Każda z wymienionych ścieżek rozwoju pozwoli na zdobywanie punktów, które ostatecznie zdecydują o zwycięstwie jednego z graczy.

MECHANIKA

„Eminent Domain” w dość ciekawy sposób łączy parę znanych oraz kilka unikalnych mechanik.

Cel

W grze walczymy oczywiście o punkty. W przeciwieństwie do wielu deckbuilderów, punkty nie będą pochodzić jedynie z kart dodanych do talii. W „Eminent Domain” zdobędziemy je także za:

1. Badania II i III poziomu – dodanie ich do swojej talii (lub w przypadku badań z efektem trwałym po prostu zakupienie i położenie przed siebie) da nam parę cennych punktów.

2.  Planety – każda z nich ma określoną wartość punktową. Kolonizacja lub podbicie każdego kolejnego świata przybliży nas do wygranej.

3. Handel – na planetach mamy możliwość produkcji zasobów, które później możemy sprzedać za żetony punktów zwycięstwa.

4. Działanie niektórych kart – pozwalają nam one na pozyskanie dodatkowych żetonów punktów zwycięstwa.

RUNDA

W „Eminent Domain” podział rundy jest wyjątkowo prosty. Działania, możliwe w każdym z dwóch etapów, są opisane szczegółowo na karcie.  Najpierw możemy zagrać akcję jednej z kart, które akurat mamy na ręce. Następnie wybieramy i rozgrywamy rolę – mamy możliwość wsparcia się kartami leżącymi na środku stołu. Karta roli po rozegraniu trafia do naszej talii.

Wybrane i dokupione przez nas karty badań mogą, w pewnym stopniu, modyfikować przebieg naszej rundy, pozwalając np. na posiadanie większej liczby kart na ręce czy na wykonywanie pewnych akcji darmowo albo dodatkowo.

Jak widzicie, nie trzeba znać ani „Dominiona” (jako wzorcowego deckbuildera), ani „Smash Upa” (w którym przebieg rundy jest bardzo podobny), żeby z łatwością przyswoić sobie podstawy „Eminent Domain”.

KARTY

Wszystkie karty w „Eminent Domain” (z pominięciem specjalnych, trwałych kart badań) mają przynajmniej dwie z trzech właściwości – wzmocnienia, akcji i roli.

Pierwszy parametr, wzmocnienie, jest oznaczony ikoną lub ikonami w rogu karty. Dzięki niemu możemy wzmocnić działanie wybranej roli. Druga właściwość, czyli akcja, daje opcjonalną możliwość wykorzystania działania karty w swojej rundzie. Trzecia właściwość, rola, jest charakterystyczna tylko dla pięciu podstawowych kart roli. Działa ona nie tylko dla zagrywającego, ale też dla każdego z pozostałych graczy, jedynie w nieco inny sposób.

ROLE

Wybór jednej z pięciu dostępnych ról w danej rundzie to swoista adaptacja mechaniki z np. „Twilight Imperium”. Osoba zagrywająca daną rolę używa mocniejszego jej działania, ale mogą z niej skorzystać też inni gracze. Oczywiście nie muszą – mogą dobrać kartę ze swojej talii do ręki, jeśli zdecydują, że jest to bardziej opłacalne.

Oznacza to, że gracz będzie działał nie tylko w swojej rundzie, ale także w rundzie każdej z pozostałych osób. Takie działanie roli dobrze komponuje się ze wszystkimi sub-mechanikami (rozwoju technologicznego, zwiadu, handlu, kolonizacji czy podboju) – pozwalając na wykorzystanie ich właściwości poza swoją kolejką (lub umocnienia się, poprzez dobranie karty). W teorii, takie rozwiązanie powinno pozwolić na uniknięcie przestojów. Niestety jego cena okazuje się dość wysoka.

BOOST / WZMOCNIENIE

Wzmacnianie kart roli lub wykorzystanie jej w nie swojej rundzie wymaga zagrywania kart z odpowiednimi znacznikami. Ukierunkowanie się na określony rodzaj zagrywki ułatwi nam grę, ponieważ częściej będziemy mogli korzystać z wzmocnień. To wymaga dobrego hand-managementu – czyszczenie talii z niepotrzebnych kart i zapewnianie sobie posiadania odpowiednich ikon wzmocnień jest kluczowe dla graczy.

Początkowy rozwój i rola badań naukowych

Strategie w „Eminent Domain” nie są symetryczne. Aby móc rozwinąć którąkolwiek z taktyk, i mieć szansę na zwycięstwo, musimy wykonać pewną ilość badań naukowych. Dokupione za ich pomocą karty pozwolą rozwijać się w wybranym przez gracza kierunku.

Podstawowym warunkiem, jaki należy spełnić przy wyborze interesujących dla nas badań, jest posiadanie wymaganej liczby planet danego typu. Gra wymusza więc na nas poszukiwanie i zdobywanie kolejnych światów, jeśli chcemy się rozwijać. To, że mamy jedynie dwa sposoby na zdobywanie nowych planet, sprawia, że rozpoczynanie tego procesu jest bardzo powtarzalne.

DECYZYJNOŚĆ

Grając w „Eminent Domain” jesteśmy bardzo decyzyjni, gdyż większość kart można wykorzystać na dwa sposoby. Musimy dobrze się zastanowić, czy chcemy wykonać akcję danej karty, wzmocnić nią działanie wybranej przez nas roli czy zachować do użycia w rundzie przeciwnika. Możemy ją także odrzucić, licząc na dobranie innej, bardziej użytecznej.

Podczas rozgrywki musimy podejmować jeszcze inne decyzje. Istotną kwestią jest to, jaką planetę eksplorować, czy skolonizować ją pokojowo czy zdobyć przemocą. Czy poświęcić się rozwojowi badań czy może skupić się handlu. Sprawia to, że decyzyjność bywa nawet nieco przytłaczająca, bo wymaga rozważenia swoich działań kompleksowo – nie tyko we własnych rundach, ale też w kolejce pozostałych graczy. Warto także obserwować sposób rozwoju przeciwników – ich decyzje mogą nam pomóc (sic!) lub przeszkodzić w drodze do zwycięstwa.

Zamieszanie oraz poziom trudności

Gra jest szybka i dość dynamiczna, skojarzenia z „Dominionem” są tutaj na miejscu. Należy jednak wspomnieć o zamieszaniu, jakie potrafi się wkraść do gry, kiedy każdy z graczy planuje i wykonuje działania w rundach własnych oraz przeciwników. Im więcej uczestników, tym większe, a gra na cztery osoby może się stać katorgą dla graczy początkujących lub rozkojarzonych. Aby móc swobodnie grać w pełnym składzie, wszyscy gracze powinni zachować wysoki poziom skupienia i mieć dobrze opanowaną rozgrywkę.

Sprawia to, że gra jest mało przyjazna dla osób początkujących oraz szukających gry rozrywkowej. Do rozgrywki warto usiąść w skupieniu, z nastawieniem na planowanie i podejmowanie wielu decyzji.

ESTETYKA

Estetyka „Eminent Domain” jest utrzymana w prostej stylistyce Science Fiction. Nowe, nieodkryte światy i rozwój cywilizacji, a co za tym idzie – kosmiczne technologie, adaptacja do nowych warunków, aspekty wojskowe i cywilne. Także mamy obrazki planet, floty wojskowej czy laboratoriów.

Karty są zaprojektowane w sposób czytelny i estetyczny, ikonografia jest zrozumiała i nie budzi zastrzeżeń. Niestety, nie można powiedzieć, że grafiki w grze są spójne. Planety, podstawowe karty ról i badań – każdy z tych typów jest „z innej parafii”. I po raz kolejny – wiemy, że ładne jest to co się komu podoba, a gusta są różne. Ale o ile ilustracje na kartach planet i ról są przyjemne, to ilustracje na kartach badań są po prostu słabe. Poziom detali, projekty postaci i ogólny styl znacznie różnią się na poszczególnych kartach.

I niby nie przeszkadza to w grze, ale mogło by się wydawać, że SF jest tematem tak oklepanym w popkulturze, że znalezienie  rysownika z przyzwoitym warsztatem (szczególnie w Stanach), jest raczej umiarkowanym wyzwaniem. Szkoda.

 


 Podsumowanie


Kiedy Polecamy?

Gdy chcecie zagrać w dobry deckbuilder – to świetna gra posiadająca kilka unikatowych mechanik, które wyróżniają ją na tle konkurencji.

Gdy szukamy gry strategicznej z elementami losowymi – to tytuł wysoce strategiczny, lecz posiada pewien stopień losowości, który wymusi na nas dostosowanie się do kaprysów losu i działań innych graczy.

Kiedy odradzamy?

Gdy chcemy zagrać rekreacyjnie – ta gra nie sprawdzi się dobrze, jeżeli szukamy prostej rozrywki. Mimo że podstawowe zasady są bardzo proste, to rozgrywka wymaga dużego skupienia, nie tylko w swojej kolejce.

Okiem testerów

 Ankeszu: Gra dla zaawansowanych graczy, nastawiona na planowanie i dostosowywanie swojej strategii pod innych. Proste zasady i duża regrywalność. Podoba mi się to, że nie wszystkie punkty znajdują się w talii (a przynajmniej te punkty nie muszą być najważniejsze).

Uday: Ciśnij Ertaia!

Zalety

Zaleta kluczowa Duża decyzyjność

Różne możliwości wykorzystania własnej tury i możliwość działania w turze przeciwnika przekłada się na istnienie wielu dróg do wygranej.

Istotna zaleta Innowacyjność

Wykorzystane mechaniki nie są zazwyczaj spotykane w deckbuilderach i ucieszą graczy, którzy szukają powiewu świeżości.

Umiarkowana zaleta Prostota

Podstawowe zasady „Eminent Domain” są bardzo proste.

Umiarkowana zaleta Odpowiedni czas rozgrywki

Warunki zakończenia gry są tak dobrane, że każda runda się liczy, a gra się nie przeciąga. Nie jest jednak za krótka, co pozwala rozwinąć swoje strategię.

Umiarkowana zaleta Brak przestojów

Pomijając zamieszanie, które może się zdarzyć, rozgrywka jest płynna i bez przestojów.

Wady

Umiarkowana wada Zamieszanie

Im więcej graczy, tym większe zamieszanie wynikające z konieczności podejmowania działań przez każdego gracza w rundach przeciwników.

Mało istotna wada Duża liczba kart do poznania

Aby skutecznie zaplanować swoją strategię, należy znać wszystkie dostępne karty badań.

Mało istotna wada Powtarzalność działań w grze

Pierwsze rundy w każdej rozgrywce zazwyczaj będą bardzo podobne – najpierw zdobyć planetę/planety, potem wykupić badania. Dopiero później będziemy mogli rozgrywkę zindywidualizować.

1red Niejasności instrukcji i opisu kart

Zdarzają się wątpliwości dotyczące właściwości niektórych kart.

 

OCENA:

8.0 Ocena: 8.0

NAGRODY:

Nagroda EnD GamesNagroda EnD Games ProgamercolorWyróżnienie: Gra Zaawansowana