[short] 7 Smoków / Seven Dragons

7 Lead

„7 Smoków” to mało znany tytuł, plasujący się w okolicach 2000 miejsca rankingu BoardGameGeek. Specjalnie dla was wyciągamy go na światło dzienne, gdyż jest to ciekawa perełka wśród fillerów – gra krótka, łatwa i bardzo przyjemna.

Wyróżnienie: Gra Rekreacyjna

Tytuł oryginału
Seven Dragons
Autor Andrew Looney
Wydawca AMIGO Spiel + Freizeit GmbH
Rok wydania 2011
Wydanie PL G3
Liczba graczy 2-5
Wiek graczy
8+
Czas gry
20 min

7 Smoków

7 Smoków” to bardzo prosty tytuł – zadaniem gracza jest dokładanie do stołu kolejnych kart, w taki sposób, aby stworzyć ciąg siedmiu smoków w kolorze widniejącym na jego karcie celu. Karty celu przydzielone są w tajemnicy, a na środek planszy kładziona jest karta startowa -srebrny smok, który pasuje do każdego koloru. Następnie gracze kolejno dobierają i zagrywają jedną kartę, dodając ją w tej samej orientacji, co pierwsza karta.

Mechanika

Cel gry wygląda na prosty do osiągnięcia, niemal niewymagający myślenia. Wystarczy układać karty tak, aby tworzyć jak największe obszary smoków w swoim kolorze. Ale to by było nudne, nie? Na szczęście sprawę komplikują karty funkcyjne. Zmieniają one kolor środkowego (początkowego) smoka, a także pozwalają na dokonywanie zmian na wyłożonych już kartach, wymianę kartami ręki na karty przeciwnika, a także (czy też przede wszystkim) na zamianę kart celów.

Karty funkcyjne

Karty funkcyjne są sercem gry „7 Smoków”, to one zapewniają zabawę oraz strategiczny aspekt rozrywki. Nie dodaje się ich do planszy, ale kładzie na srebrnym smoku, zamieniając przy okazji jego kolor. Odpowiednio zaplanowane użycie kart funkcyjnych może wyratować nas z kiepskiej sytuacji, a nawet zapewnić nam zwycięstwo.

Ponad to, dążąc do celu należy pamiętać o tym, że nasz smoczy kolor (a co za tym idzie – sytuacja w grze) może się nagle zmienić, bo w talii są aż dwa rodzaje kart zamieniających cele graczy. Pierwszy powoduje wymianę celów pomiędzy dwójką graczy, drugi natomiast oddziałuje na wszystkich i przesuwa cele o jednego gracza w wybraną stronę.

Mając to na uwadze warto obserwować pozostałych graczy i próbować się zorientować który gracz zbiera który kolor. Ta wiedza da nam przewagę, jeśli nadarzy się okazja do wykorzystania karty funkcyjnej zmieniającej cele.

Pozostałe karty funkcyjne również pozwolą nam namieszać w grze, przebudować planszę lub podebrać przeciwnikom co ciekawsze karty.

Cele

Kart celów zawsze jest pięć, bez względu na liczbę uczestników. Nierozdane cele leżą na pustych miejscach pomiędzy graczami, gotowe do zabrania czy przesunięcia przy pomocy kart funkcyjnych.

Jest to fajne rozwiązanie, które dobrze komponuje się z działaniem kart funkcyjnych i zmusza zastanowienia się nad tym, jakie karty celów akurat są nie rozdane i używane.

Skalowalność

„7 Smoków”, przeznaczone dla 2-5 graczy, sprawdza się dobrze dla każdej możliwej liczby uczestników. My preferowaliśmy rozgrywki 3-4 osobowe – przy dwóch graczach rozgrywka jest nieco mniej ciekawa, a przy pięciu odpada fajny strategiczny wątek „pustego stołka”.

Losowość

„7 Smoków” jest grą bardzo losową, ale to nie oznacza, że gracz nie ma wpływu na swoje zwycięstwo. Oczywiście zdarzają się partie, w których niektórzy gracze nie będą mieli wystarczająco dużo szczęścia, żeby dobrać ciekawe karty, ale nawet oni maja szansę na zwycięstwo. Czasem wystarczy jedna dobra karta, żeby przeważyć szale na swoją stronę.

Losowość rozgrywki w „7 Smokach” odpowiednio wspiera dynamikę tej gry i wartość rozrywkową. Gra taka może dostarczyć emocji, a przegrana nie jest zazwyczaj zbyt frustrująca.

Czas gry

Jedna rozgrywka jest bardzo krótka i łatwo znaleźć czas na rewanż. Kilka partii „7 Smoków” to miły dodatek to popołudnia spędzonego ze znajomymi.

Regrywalność

Gra, pomimo swej prostoty, jest bardzo regrywalna. Dzieje się tak gdyż „7 Smoków” ma fajną dynamikę oraz mocno, jak na taka małą karciankę, angażuje emocjonalnie graczy.

Estetyka

Motywem przewodnim gry są oczywiście smoki. Niestety niewiele wnoszą one do klimatu gry. Podejrzewamy, że gra była by równie przyjemna i grywalna w wersji z każdym innym rzeczywistym lub mistycznym stworzeniem (bądź przedmiotem). A nawet, jakby była czysto abstrakcyjna.

Dlaczego smoki? Cytując autora – „Wszyscy kochają smoki” (wywiad NvP 7×04 – Seven Dragons with Andrew Looney).

Gra jest ilustrowana przez Larrego Elmore, legendę fantastyki lat ’80. To jego grafiki znajdują się na niektórych okładkach podręczników Dungeons&Dragons oraz powieści z serii Dragonlance z tamtego okresu. „7 Smoków” jest tytułem wydanym w 2011, ale ilustracje są utrzymane w charakterystycznym stylu artysty. Naszym zdaniem, smoki Larrego są mało magiczne i trochę naiwne, w porównaniu do innych artystów fantasy. Pomimo to, doceniamy pomysł na taką współpracę i jej efekty.


Podsumowanie


Komu polecamy

Osobom szukającym przyjemnego tytułu rekreacyjnego – jeżeli jesteście miłośnikami prostych i szybkich gier, to „7 Smoków” jest idealne dla Was.

Każdemu, kto chce wyposażyć swoją półkę w dobry filler – „7 Smoków” świetnie uprzyjemnia wolny czas spędzany w gronie nie grających przyjaciół.

Komu odradzamy

Euro-purystom i tym, którzy nie znoszą losowości – „7 Smoków” to gra, która nie będzie stanowiła wyzwania dla zaawansowanego stratega, a poziom losowości może go dodatkowo rozdrażnić.

OKIEM TESTERÓW (I Ertaia)

Wilczyca: Krótka i fajna imprezowa, towarzyska. Bardzo ładne grafiki, dobra na imprezę i spokojny wieczór przy winie.

Saltarski: Przyjemne maleństwo na sobotę z dzieciakami. Można zagrać w parku, pociągu lub na nudnym wykładzie i czerpać radość z prostej rozgrywki z piękną grafiką.

Ertai: Poznałem grę 3 lata temu, a dalej bardzo lubię po nią sięgnąć, kiedy chcemy zagrać w coś lekkiego lub kiedy jestem w gronie osób, które mało grają.

ZALETY:

Istotna zaleta Szybka, dynamiczna i prosta.

Spełnia wszelkie oczekiwania stawiane przed fajnym fillerem.

Istotna zaleta Dobra skalowalność

Sprawdza się przy każdej liczbie uczestników określonej przez instrukcję.

Istotna zaleta Karty akcji

To one nadają tej grze smaku, to ich działanie dostarczy emocji.

Umiarkowana zaleta Losowość

Stopień losowości dobrze współgra z celem i grupą docelową gry. „7 Smoków” to filler nastawiony na zapewnienie szybkiej, emocjonującej rozgrywki a taka losowość dobrze jej służy.

WADY:

Umiarkowana wada Losowość

Niektórych może odrzucić wysoki poziom losowości „7 Smoków”.

Umiarkowana wada Prostota

„7 Smoków” nie jest grą przełomową. To takie domino z ciekawym dodatkiem kart akcji. Dla niektórych to może być za mało.

Mało istotna wada Brak klimatu

Tak naprawdę gra jest czysto abstrakcyjna. Mogłaby posiadać niemal dowolny motyw – jest on niezależny od samej rozgrywki.

OCENA:

7.0 70

NAGRODY:

Wyróżnienie: Gra RekreacyjnaWyróżnienie: Gra Rekreacyjna